basel-maastricht.reismee.nl

Eerste etappe Basel Kintzheim

Vertrekken vanuit Basel.

Inleiding

Van Maastricht naar Basel was een logisch vervolg geweest, maar van Basel naar Maastricht een meer ontspannen reis, omdat er op zekere dag geen trein staat te wachten, waardoor ik bij pech, of als het tegen zit er een dagje langer over kan doen.

De start is dus vanuit Basel, vanaf het Haubtbahnhof, vanwaar ik vertrek naar Neuf-Brisach, een zeer goed bewaarde vestingstad uit de barok tijd, ca. 1600-1700. De stad werd opgericht door de beroemde vestingbouwkundige Sébastien Le Prestre de Vauban en is, dankzij zijn ligging in een vlakte, een perfecte vestingstad uit de baroktijd. Het wordt beschouwd als één van Vaubans meesterwerken. Neuf-Brisach is een voorbeeld van de vele versterkte dorpen en steden die onder de heerschappij van Lodewijk XIV langs de Franse grenzen werden aangelegd.

Verslag

De start in Basel begon met een zwak zonnetje. Het was in Basel eerst even zoeken, op google maps zag het er toch weer anders uit, maar ach een beetje sightseeing is ook niet verkeerd met zulk weer en in Basel kom ik niet elke dag.

Bij de Rijn langs dan zul je toch waarschijnlijk door Duitsand moeten fietsen, want aan de Franse kant is een kanaal aangelgd en zie je dus niets van de Rijn. Evenwijdig aan dat kanaal ligt wel een fietspad met halfverharding, maar net zo egaal als asfalt, heerlijk rustig en geen autoverkeer. Ook door de bossen hebben ze kilometers fietspad liggen, kaarsrecht. Ik dacht bij de voorbereiding dat dat wel saai zou zijn, zo recht en alsmaar door dwe bossen, maar dat is me best meegevallen. Ze zijn gelegen in prachtige omgevingen. Ook langs het kanaal naar Mulhouse ligt een fietspad en omdat op een vrije dag heel veel mensen gaan lopen, joggen of fietsen, was er redelijk veel drukte, wat het best gezellig maakt, een plezier om over te rijden.

In Neuf Brisach aangekomen heb ik een wat langere pause genomen om even de stad door te.fietsen. De stad, de gebouwen zijn niet veel soeps, maar de vestingwallen zijn des te indrukwekkender.

Ook naar Colmar hebben de Fransen een fietsroute aangelegd en gemarkeerd. Dat fietst toch wel fijn. Colmar, wat een prachtige binnenstad, geweldig, al die vakwerkhuizen, de ene nog mooier dan de ander. Zeer de moeite waard er een dagje voor uit te trekken als je in de buurt bent.

Om kwart over vijf kwam ik in Kintzheim aan, drie kwartier te vroeg want het knusse hotelletje ging pas zes uur open. Ik ben toen nog maar een stukje de heuvels in gefietst, naar Haut-Kœnigsbourg, 400m klimmen over 6 km, wat de dagteller op 135km bracht.

Ik kan terug kijken op een mooie fietsdag.

Reacties

Reacties

Wilma

Veel plezier, ik hoop voor je dat het weer meewerkt en je lekker kunt genieten ! Mocht je na die tijd behoefte hebben aan een ontspannen massage, dan hoor ik het wel. Groeten, Wilma

Maurizio

Veel plezier, Lourens!!

Hans ten Hoopen

Een mooi begin! Wat wil een Nederlander nog meer: fietsen over een recht pad langs een recht kanaal, met als toegift bossen en de romantiek van eeuwenoude vakwerkbouw. Dit geeft je vast en zeker vleugels. Pas maar op: zo ben je weer thuis voordat je er erg in hebt. Een heel fijne tweede etappe gewenst!

Gert

Je bent nu door de Elzas gereden. Vergeet dan ook niet de Elzasser wijn uit te proberen: er zijn genoeg soorten: Riesling, Sylvaner en verschillende Pinots.

Jacqueline

Leuk verhaal over de eerste dag Lourens, veel plezier en goed weer gewenst voor de rest van de reis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!